13 REASONS WHY | Je tato sláva zasloužená?

Každý z nás slyšel o seriálu 13 Reasons Why (česky 13 Důvodů Proč), který je adaptací poměrně neznámé knihy Proč? 13x proto. Ale je ta sláva v dnešních dnech zasloužená?
Varování: článek obsahuje spoilery!!!

Člověk by si řekl, že tolik smůly nikoho potkat nemůže. Rodiče hádající se o financích, přestěhování do neznámého města, kamarádka se odstěhuje, jste označen/a za štětku a vše sílí. Máte kamarády, pak je nemáte, kluci se kolem vás točí, ale nikdo vás vlastně nechce a celou tu dobu je nablízku Clay, chlapec, který se neumí vyslovit.

Vše dovrší v momentu znásilnění, ovšem tou poslední ranou je nedůvěra od někoho, kdo by věřit měl všem a všemu a pomáhat...

K seriálu jsem přistupovala dost skepticky, přeci jen se jedná o něco, co každý propaguje a co se každému líbí. Nemám moc ráda tyto „klišé seriály“, které zrovna frčí a kdo se na ně nedívá, je divný. Zaujalo mě ale, že je to knižní adaptace, proto jsem se tomu při učení na maturitu rozhodla dát šanci.

Každý den jsem si po splnění naučených otázek pustila díl a čím hlouběji v seriálu jsem byla, tím víc jsem nad tím přemýšlela. Poslední tři díly jsem nebyla schopna se učit, protože jsem prostě potřebovala vědět, jak celý seriál skončí. Teda jako. Logicky jsem věděla, čím skončí, ale postavy mi natolik přirostly k srdci, že jsem chtěla vědět, co bude s nimi.

Některé jsem věděla, že nechci opustit, že potřebuji vědět, jak to s nimi dopadne. Zamilovala jsem se do Justina a vidět, z jakého prostředí pochází, vidět, proč dovolil udělat Bryceovi to, co dovolil... Všechny ty pohnutky a důvody... Ano, je to neomluvitelné, nechat znásilnit vlastní přítelkyni, ale když se trochu zaměříme na jeho strach, okamžitě nám dojde, kde se stala ta chyba. Slabá matka, které na synovi vůbec nezáleželo, absence rozumného otce, to vše dohromady vytvořilo Justina.

Pak tu máme zoufalou zdrcenou slečnu, která byla znásilněná za svolení svého přítele, která si to odmítala připustit, která hledala útěchu v alkoholu, která se vracela k tomu, kdo jí to provedl a která nebyla schopna rozumně uvažovat, popírala to, co se jí stalo, odehnala všechny, kteří se snažili jí pomoci a nakonec odehnala i samotného Justina. Nedovedu si představit být na jejím místě.

Tyto dvě postavy jsou ty, na kterých mi nejvíce záleží a jejichž osud bych ráda sledovala i v druhé sérii. Jsem neskutečně zvědavá, co na to řekne Jessin táta, jestli Bryce půjde do vězení, jestli Justin nalezne to, co hledá, jestli se Clay dá dohromady se Skye, jak se Hanniny rodiče vyrovnají s kazetami, co bude dělat Tony... Mám vážně hrozně moc otázek!

Celkově seriál hodnotím 80 %, jelikož nechci působit jako někdo, kdo se řídí módními trendy. Jsem napjatá na druhou sérii a díky ní se hodnocení stále může zvednout, ale i klesnout.


A co vy? Viděli jste celý seriál, četli jste knihu? 













Štítky: